5 October, 2017

Hvem siger, at en banan skal koste 1 krone?

vh
Af Ida Bjerre, gymnasieelev. Gæsteblog

Dette indlæg er skrevet af 19-årige Ida Bjerre, som går i 3.g i Holbæk. Til hverdag har hun travlt med lektier og sociale arrangementer, men hun bruger også meget tid på at tænke over, hvilket aftryk hun sætter på verden med sit forbrug. Her stiller hun skarpt på forbrugeradfærd, og hvor nemt det kan være at gøre en forskel – i særlig høj grad, når det handler om valget af bananer.

Det har aldrig været nemmere og sværere at være forbruger. Nemt, fordi vi i dag har så mange forskellige valgmuligheder, når vi handler ind, men svært, fordi det stiller store krav til os og vores valg.

Når vi står nede i supermarkedet og skal navigere rundt i de mange hylder med varer, har vi typisk vores tanker på alt muligt andet end på det produkt, vi er ved at tage ned fra hylden. De fleste af os køber ind i selskab med vores vaner, som ligger dybt i os, og det kan være en kæmpe udfordring at skulle begynde at købe ind med bæredygtighed og retfærdighed i tankerne.

Som forbruger i det 21. århundrede har man utrolig meget magt og dermed også tilhørende ansvar. Vores forbrugsvaner spiller en kæmpe rolle for mennesker i den anden ende af verden, som vi aldrig har mødt. Mange af de varer, vi køber hver eneste dag, er produceret langt væk fra Danmark og os selv, og vi har tendens til at forestille os, at varens tilblivelse er foregået i supermarkedet.

Det er dog tværtimod andre mennesker præcis som os, der knokler hver eneste dag for at producere den kaffe, chokolade og de bananer, vi efterspørger herhjemme i Danmark. Disse mennesker er dybt afhængige af, at vi vil købe deres produkter, for deres løn fra salget er altafgørende for, at de kan få tilstedeværelsen til at hænge sammen.

Hvad sker der så, når vi står nede i supermarkedet og synes, det er for dyrt at give mere end 1 krone for en banan? Så køber vi i stedet bananen, som kun koster 1 krone, og lige netop dette gør, at den pris, bønderne ude i verden kan sælge deres varer til, kan presses i bund. Vi efterspørger billigere varer, og bønderne er derfor ofte tvunget til at sælge deres produkter til en langt lavere pris, end hvad de har råd til, og det er lige præcis her, hvor den unfair handel bliver skabt.

Hvad kan vi som forbrugere så gøre? Det er jo fuldstændig uoverskueligt at skulle undersøge hvor alle de produkter, man køber, kommer fra, og hvordan arbejdsforholdene og lønnen har været for producenten. Heldigvis er der nogen, som allerede har gjort alt arbejdet for os. Der findes nemlig en masse forskellige certificeringsordninger, som mærker de produkter, der f.eks. er gode for miljøet og sikrer bevarelse af naturen, men også de varer, der er skabt med bedre arbejdsforhold og en mere fair løn for producenten.

En af de her mærkningsordninger er Fairtrade. De arbejder netop for at skabe bedre og mere fair indtægt og arbejdsvilkår til nogle af verdens fattigste bønder verden over, og der tages samtidig også hensyn til miljøet i produktionen.

Vi kan altså stå nede i supermarkedet og vælge den ene banan frem for den anden, den ene pose kaffe frem for den anden og den ene plade chokolade frem for den anden, og på den måde være med til at sikre bedre levevilkår for et andet menneske. Er det ikke fantastisk? Og tilmed meget overskueligt.

Vi skal selvfølgelig have lysten til at prioritere at købe produkterne med f.eks. Fairtrade-mærket på frem for de billigere alternativer. Dog skulle man mene, det var en fair pris for os som forbrugere at betale, i forhold til den pris som mange af verdens fattige bønder betaler hver eneste dag i form af alt for hårdt arbejde til en fuldstændig unfair løn for at kunne forsørge familien og sig selv. Og hvem siger egentlig, at en banan skal koste 1 krone? Hvorfor koster en banan ikke det, som det koster at producere en banan på en ordentlig måde for både arbejderen og miljøet? Og hvorfor er vi ikke altid villige til at betale den retfærdige pris?

Det er så nemt at gøre en lille forskel hver dag. Det kræver blot, at vi bliver bevidste forbrugere, som ikke lukker øjnene overfor konsekvenserne ved vores valg, men som i stedet glædes ved at tage de bevidste valg, som er med til at gøre en lille, men altafgørende forskel.