FÅ FAIRTRADE-MÆRKET PÅ PRODUKT OG HYLDER

90 % af danskerne kender Fairtrade-mærket og 87 % finder det troværdigt. 
Et stærkt afsæt for at vælge Fairtrade til gavn for både mennesker, miljø og samfund. 

To mærker – flere muligheder
Som licenshaver kan du vælge mellem to mærker til dine produkter alt efter hvilke ingredienser dit produkt består af. Læs mere om ATCB og FSI.


Det unikke ved Fairtrade-modellen
Fairtrade-modellen gør, at bønder og arbejdere i Asien, Afrika og Syd – og Mellemamerika modtager en minimumspris for deres råvarer uanset udsving på verdensmarkedet. 

Kooperativ og plantager modtager også en Fairtrade Premium – en ekstra kontant bonus, der investeres i forbedringer af produktionen, nørmiljøet og lokalsamfundet.


Sporbarhed gennem hele forsyningskæden
Detaljerede Fairtrade-standarder og den uafhængige kontrol af FLOCERT udgør et robust compliance-system. Det er muligt at spore en råvare gennem alle led fra kooperativ/plantage til hylden i supermarkedet. Det giver fordele, når der skal rapporteres på bæredygtighed, compliance og sporbarhed i forsyningskæden. 


Læs mere nedenfor eller kontakt os for flere informationer.

  • Komercielt samarbejde med Fairtrade

    Kommercielt samarbejde med Fairtrade

    Du kan samarbejde kommercielt med Fairtrade på primært to måder: Enten ved at forhandle eksisterende Fairtrade-mærkede varer eller ved at sætte Fairtrade-mærket på dine produkter. 

  • Atcb logo Fairtrade

    Produktbaseret model (ATCB)

    De fleste virksomheder, der får Fairtrade-mærket på deres produkter, samarbejder med os ud fra en produktbaseret model om, at alle de ingredienser i produktet, der kan være Fairtrade-certificerede, skal være Fairtrade-certificerede. 

  • FSI logo

    Ingrediensbaseret model (FSI)

    Fairtrades ingrediensbaserede samarbejdsmodel (FSI) giver virksomheder mulighed for at fokusere på at indkøbe én – eller udvalgte – ingredienser på Fairtrade-vilkår. Dermed adskiller modellen sig fra Fairtrades klassiske produktbaserede model (All That Can Be, ATCB), hvor samtlige ingredienser, der kan være Fairtrade, skal være Fairtrade.  

  • findproduct 2

    Fairtrade Connect

    Fairtrade har sit eget system til registrering og rapportering af Fairtrade-varer.

  • off udbud

    Offentlige indkøb

    Her kan du få viden om muligheden for at efterspørge Fairtrade-mærket i offentlige udbud.

  • Jubilaeums-logo 25 aar Fairtrade

    Kampagner

    Kampagner i 2020
    Fairtrade afholder hvert år to store kampagner i detailhandlen, oftest i uge 9-10 og uge 42-43. Her indbyder vi alle samarbejdspartnere til at deltage for at sætte fokus på Fairtrade-produkter og vores mærkesager.  

    I forbindelse med kampagner tilbyder Fairtrade materiale til sociale medier, trykte og online medier, tilbudsaviser samt instore-materialer mm. Se fx oplægget til Morgenmadskampagnen. 
     
    Fairtrade fejrer 25 år   I 2019 fylder Fairtrade 25 år i Danmark. Det fejrer vi med en stor jubilæumskampagne, der finder sted i perioden 7. oktober til 22. november. Vil I være med, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

    Brug for hjælp?
    Kontakt os endelig, hvis I har spørgsmål eller brug for tilpasning af materialer til markedsføring. Husk, at al materiale skal godkendes på forhånd af: susanne@fairtrade-maerket.dk.
     

    Tak for jeres opbakning!
     
    Mange hilsner  

    Alle os i Fairtrade

  • Vaerktoejskasse - Fairtrade

    Redskabskassen

    Her har vi samlet materialer, der kan bruges af alle, som ønsker at anvende Fairtrade i deres markedsføring.


    I er altid velkomne til at kontakte os for en snak om, hvordan vi kan skræddersy materiale individuelt til jer. 


    Susanne Gjedsig Thomsen 

    Marketing Manager


    susanne@fairtrade-maerket.dk 

    Mobil: 31 68 28 55 

  • hgk

    Nyhedsmail

    Vil du følge med i nyheder fra Fairtrade målrettet til vores samarbejdspartnere?